/Files/images/81013044.jpgТехнологія сендплей у дошкільному навчальному закладі

Розробником методу Sandplay (гра з піском) є Дора Калфф, учениця К.Г.Юнга і дослідниця культур Сходу. Вона також навчалась у англійського дитячого психотерапевта Маргарет Ловенфельд, яка у 1929р. запропонувала на терапевтичному сеансі дітям ящичок з піском, воду і мініатюрні іграшки. Ловенфельд називала це “технікою побудови світу”. Сьогодні сендплей є повноцінною психоаналітичною технікою, визнаною у всьому світі.

Сендплей надає необмежені можливості для організації інтегрованої діяльності дошкільнят, є унікальним способом спілкування із світом і самим собою; способом зняття внутрішнього напруження і відкриття нових шляхів розвитку.

Основними перевагами цієї технології є сприяння процесу індивідуалізації; робота з піском визволяє внутрішні почуття, сприйняття, творчий потенціал, і актуалізує спогади; забезпечує багатогранний досвід завдяки використанню багатьох символічних значень, фігур; створює міст між безсвідомим і свідомим, внутрішнім і зовнішнім, духовним і фізичним, вербальним і невербальним; забезпечує безпосередню гру, де немає “правильного” і “неправильного”; є безпосередньою мовою для дітей; дає можливість спробувати себе у ролі “творця” свого життя;

Метод сендплей при зовнішній простоті має великі можливості . Якщо розглядати педагогічні й психологічні аспекти використання піску, то важко його переоцінити — це й неперевершене за своїми можливостями предметно-ігрове середовище , і чудовий сенсорний матеріал, і природний матеріал для образотворчої діяльності, експериментування, конструювання, творення, пізнання.

Особливу увагу ми приділили облаштуванню осередків для ігор з піском. Адже, звичайний пісок – це щось незвичайно чарівне й привабливе. Гра з піском - універсальна, захоплююча й цікава для дітей будь-якого віку. Дитина будує з піску і невеличких фігурок свій індивідуальний і неповторний світ у мініатюрі, включається в гру повністю — емоційно, психічно та фізично.

Для результативної роботи з дітьми пісочниця має бути відповідно обладнана. Для занять з підгрупою дітей ми використовуємо дерев'яний ящик розміром 90x70x10см. Дно та бортики цього ящика пофарбовано у синій/блакитний колір. Дно символізує воду, бортики — небо.Для індивідуальних занять ми використовуємо декілька пластмасових таць менших розмірів.

Пісок має бути жовтого або світло-коричневого кольору, сертифікований. Перед використанням ми його просіюємо, промиваємо, прожарюємо. Використовуємо пісок сухим або мокрим. Піском заповнюємо третину ящика. Мокрий пісок після закінчення роботи просушуємо, вирівнюємо та збризкуємо водою.

Які ж переваги технології сендплей? Так , ігри з піском – одна з форм природної діяльності дитини, які можна використовувати під час проведення коригувальних , розвивальних і навчальних занять. Вони розвивають тактильну чутливість і дрібну моторику, навчають дитину прислухатися до власних відчуттів, аналізувати результати дослідів. Ці ігри сприяють розвитку мовлення, уваги , пам’яті та стабілізують емоційний стан дошкільника.

Діти будь-якого віку з великим задоволенням граються у піску. Так метод пісочної гри придатний для дітей трьохрічного віку . Під час гри перед дитиною не ставляться завдання і не висуваються жодні критерії, лише створюються умови для прояву природних здібностей .Такі ігри насичені різними емоціями: здивуванням, хвилюванням, радістю, захопленням тощо.

Ігри з піском дають дитині змогу відчути себе впевненою і вмілою: вона створює нове, не боїться ламати старе і щось змінювати. Під час ігор з піском створюються оптимальні умови для розвитку творчого потенціалу дитини, активізації її просторової уяви, образно-логічного мислення, тренування дрібної моторики рук. Також у процесі колективних ігор дитина усвідомлює морально-етичні норми, у неї формується гармонійний образ світу.

Після того, як дорослий підготує обладнання для ігор, створить атмосферу доброзичливості, він виконує роль уважного глядача. Позиція дорослого — це «активна присутність» (принести іграшки, воду, віднайти необхідні матеріали тощо), а не керівництво процесом. Ігри дітей з піском ніколи не інтерпретують і не обговорюють. Цікаві моменти дорослий може фотографувати для виставок, альбомів тощо.

Досвід показує, що діти більше люблять ігри-казки. Головне, щоб вони були захоплюючими і близькими дітям. Основним принципом роботи є те, що вони безпосередньо, повно проживають процес, є справжніми героями тієї чи іншої казки. Ігри сприяють розвитку ініціативності, незалежності в спілкуванні, розвитку комунікативних навичок та емоційної сфери. У дітей формуються вміння справедливо розв’язувати конфліктні ситуації, налагоджувати товариські стосунки.

Крім того, граючись із піском, діти краще розуміють свої бажання, реально бачать вихід зі складної ситуації, творчо змінюють негативну ситуацію чи стан. Гра-казка допомагає формувати в дітей навички культури спілкування: вміння без крику і сварок миритися між собою; поступатися й чекати, коли треба, ділитися тим, що потрібно самому і спокійно розмовляти, не порушуючи гри недоречними втручаннями.

При створенні пісочних композицій пісочниця дозволяє використовувати 3 форми художньої творчості: скульптуру, малюнок і відбитки на піску, а також роботу з предметами. Добавляння в пісок води дозволяє створити досить пластичний природний матеріал, який може використовуватися для моделювання трьохвимірних форм.

За допомогою різних інструментів і рук на піску можна створювати малюнки і відбитки. Натуральні природні об’єкти і мініатюрні фігурки дитина може знайти на полицях і розміщує їх на пісочній композиції. Робота з пісочницею дозволяє створювати нові образи і не потребує спеціальних умінь.

Ось так проводять заняття за технологією "сендплей" вихователі Губа О.М. та Єрига Л.Г.

/Files/images/PB200290.JPG

/Files/images/навчаємось 1.JPG

/Files/images/навчаємось 2.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 358

Коментарi